Przetwarzanie danych osobowych w geodezji ma znaczenie w swoich bardziej ogólnych aspektach, pojawiających się także w przypadku innych działalności (na przykład ochrona danych, podstawy przetwarzania, obowiązek informacyjny). Istnieje jednak także wiele zagadnień specyficznych, jak numery działek, oznaczenia ksiąg wieczystych, przetwarzanie danych z rejestrów, operaty ewidencyjne itd. Spróbujmy przypatrzyć się bliżej obu tym grupom tematów. Wyjaśniamy, jak należy postępować z danymi osobowymi z zakresu geodezji w kontekście przepisów RODO i nowej ustawy o ochronie danych osobowych.
Organy geodezyjne pozyskują zbiory danych i materiały do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego m.in. w wyniku przekazywania przez wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych rezultatów wykonanych przez nich prac. Same bowiem nie są uprawnione do wykonywania prac geodezyjnych. Przyjmowanie materiałów do zasobu odbywa się w ramach dwuetapowej, sformalizowanej procedury i wymaga ścisłego współdziałania organu i wykonawcy prac. Wyjaśniamy, jak przebiega takie postępowanie.
Czy po uwierzytelnieniu mapy do celów projektowych przez odpowiedni organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej wykonawca prac może dokonywać zmian jej treści i dodawać na tej mapie nowe elementy? Jeżeli tak, to jakie to mogą być zmiany? Czy należy dokonać aktualizacji mapy do celów projektowych, jeżeli od dnia jej uwierzytelnienia upłynął rok, a w granicach opracowania tej mapy powstały nowe obiekty takie jak np.: budynki, budowle, urządzenia budowlane lub inne obiekty, które podlegają wykazaniu w Ewidencji Gruntów i Budynków i Bazie Danych Obiektów Topograficznych500?
Podczas pomiaru współrzędnych szczegółów sytuacyjnych metodą GPS RTK może dojść do błędów, które mają wpływ na jakość wyznaczenia współrzędnych. W drugiej części artykułu kontynuujemy omawianie przyczyn powstawania obu rodzajów błędów, ich wpływ na ostateczną wartość współrzędnych oraz możliwości ich ograniczenia lub eliminacji.
Zasadą jest, że każda decyzja administracyjna, w tym także decyzja udzielająca pozwolenia na budowę, powinna być kompletna i nie budzić żadnych wątpliwości. Może się jednak zdarzyć, że zajdzie potrzeba dodania czegoś do takiej decyzji. Dlatego warto poznać procedurę uzupełnienia decyzji, żeby wiedzieć, kiedy warto złożyć stosowny wniosek w tym zakresie, a kiedy od razu złożyć odwołanie do wyższej instancji.
Prace geodezyjne dla ekspertyz stanu technicznego budowli oraz monitoringu fundamentów stanowią zespół czynności geodezyjnych, które mają na celu zebranie odpowiednich danych geodezyjnych do określenia położenia, kształtu i wymiarów zrealizowanych na budowli. Ważnym ich elementem jest prawidłowe poznanie i zrozumienie procesów zachodzących w podłożu gruntowym budowli. Omawiamy najbardziej problematyczne zagadnienia w tym zakresie i wyjaśniamy, jak dokonywać pomiaru geodezyjnego dla ekspertyz stanu technicznego budowli. Zwracamy też uwagę na składowe części ekspertyzy stanu technicznego mostu oraz specyfikę fundamentowania.
W praktyce może się zdarzyć, że geodeta źle wytyczy budynek i w efekcie zostanie on umiejscowiony w niewłaściwym miejscu. Powoduje to bardzo poważne komplikacje dla inwestora i wiąże się z odpowiedzialnością geodety, który popełnił błąd. Dowiedz się, jakie są konsekwencje błędów popełnionych przy wytyczaniu budynku, jak ich uniknąć i czego się spodziewać, gdy mimo to dojdzie do błędu.
Nie każde postępowanie w sprawie wydania pozwolenia na budowę kończy się po naszej myśli. Jednak od każdej decyzji wydanej w pierwszej instancji przez starostę (prezydenta miasta na prawach powiatu) w przedmiocie pozwolenia na budowę można odwołać się do właściwego wojewody, który ponownie rozpozna i rozstrzygnie sprawę. W tekście zawarto porady, jak napisać odwołanie, żeby było skutecznym środkiem odwoławczym i pomogło skarżącemu osiągnąć pożądany skutek.
Mimo dramatycznych doświadczeń ostatnich kilkunastu lat zarówno sami mieszkańcy, jak i urzędnicy nadzoru budowlanego uparcie lekceważą zagrożenie powodziowe. Ci pierwsi konsekwentnie decydują się budować na zagrożonych terenach, ci drudzy - ulegając presji – wydają stosowne pozwolenia. Sytuację może jednak zmienić obowiązująca od stycznia bieżącego roku nowa ustawa Prawo wodne. Zmiany uniemożliwiają bowiem zabudowę obszarów szczególnego zagrożenia powodzią a wydane do tej pory decyzje o warunkach zabudowy dla tych obszarów stracą swoją ważność. Dowiedz się, na czym dokładnie polegają zmiany.
Obowiązujące od początku bieżącego roku rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie dotyczące stanowisk postojowych wprowadza zupełnie nowe regulacje dotyczące parkingów i garaży. Odnoszą się one do miejsc postojowych przeznaczonych nie tylko dla samochodów osobowych, ale także innych samochodów. Przepisy nie regulują natomiast kwestii korzystania z takich miejsc przez inne pojazdy, np. motocykle. Wyjaśniamy, jakie warunki powinny spełniać obecnie parkingi i garaże.
Wszystkie obiekty budowlane oraz związane z nimi urządzenia budowlane należy projektować i budować w sposób określony w przepisach techniczno-budowlanych oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając spełnienie podstawowych wymagań bezpieczeństwa pożarowego. Wyjaśniamy, jak powinno to wyglądać w praktyce.
Służebność gruntowa i służebność przesyłu mogą zostać ustanowione poprzez zasiedzenie. Oznacza to, że nawet osoba nieuprawniona może nabyć prawo tych służebności na skutek ich długotrwałego wykonywania. Z perspektywy takiej osoby jest to rozwiązanie bardzo korzystne, reguluje bowiem niejasny stan prawny. Natomiast dla właściciela nieruchomości obciążonej może wiązać się z utratą prawa do wynagrodzenia za korzystanie z jego gruntu. Dowiedz się, w jaki sposób może dojść do zasiedzenia.
Inwestycja drogowa ma specyficzny charakter. Jest to bowiem inwestycja liniowa przebiegająca najczęściej przez wiele nieruchomości. Dlatego też ustawodawca połączył tu kilka odrębnych procedur i rozstrzygnięć administracyjnych w jedną procedurę. Procedura ta kończy się decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, która stanowi podstawę rozpoczęcia robót budowlanych w zakresie budowy drogi publicznej. Wyjaśniamy, jak przebiega procedura wydawania zezwolenia na realizację takiej inwestycji.
Zgodnie z przepisami prawa postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę prowadzi organ administracji architektoniczno-budowlanej. W praktyce jednak za każdym pismem oraz decyzją stoi konkretny urzędnik, który je przygotował. Nie zawsze osoba ta może bezstronnie i obiektywnie poprowadzić postępowanie administracyjne. W przypadku wątpliwości w tym zakresie istnieje możliwość wyłączenia pracownika urzędu z udziału w prowadzonym postępowaniu. Wyjaśniamy, jak to zrobić.
Z uwagi na sposób konkretyzowania obowiązków i uprawnień podmiotów postępowania w sprawie przyjęcia materiałów do powiatowej części PZGiK, należy przyjąć, że przepisy prawne w tym zakresie określają czynności materialno-techniczne. Oznacza to, że organy mają obowiązek bezpośredniego stosowania tych przepisów poprzez podejmowanie czynności urzędowych określonych ustawą. Kiedy jednak mamy do czynienia z odmową dokonania tych czynności, konieczne staje się wydanie decyzji administracyjnej, która pozwoli stronie korzystać ze środków ochrony przewidzianych w kpa. Wyjaśniamy najbardziej problematyczne kwestie związane z charakterem prawnym oraz podmiotami postępowania w sprawie przyjęcia materiałów do powiatowej części PZGiK.
Bezzałogowe statki powietrzne, czyli drony, znajdują coraz szersze zastosowanie w różnych gałęziach gospodarki. Z uwagi na postęp technologiczny coraz łatwiej pozyskać je dla własnej działalności, zarówno poprzez zatrudnienie operatora drona, jak i poprzez dokonanie zakupu sprzętu na własny rachunek. W przypadku prac geodezyjnych zastosowanie dronów może być nieocenione – zwłaszcza przy wykonywaniu pomiarów sytuacyjno-wysokościowych na terenach trudno dostępnych. Przepisy regulujące wykorzystanie dronów będą w miarę upływu czasu podlegać pewnym modyfikacjom, jednak warto już teraz sprawdzić, jak zgodnie z prawem przeprowadzić prace geodezyjne z ich użyciem.
Dla uznania obiektu budowlanego za budynek nie ma znaczenia, że został on wybudowany pomiędzy istniejącymi budynkami gospodarczymi i korzysta z ich ścian, jeśli jest trwale związany z gruntem, posiada fundament, dach i da się wyraźnie określić zewnętrzne kształty obiektu. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 listopada 2016 r. (sygn. II OSK 1013/16)
Budynki użyteczności publicznej jako budynki przeznaczone do użytku ogółu ludności powinny nie tylko zachwycać wzniosłością i estetyką swej architektury, ale co najważniejsze, powinny spełniać wymagania techniczne przewidziane w przepisach Prawa budowlanego. Wyjaśniamy, jak stosować je w praktyce.
Wynikający z przepisów prawa budowlanego wymóg sporządzenia informacji o zgodności usytuowania obiektu budowlanego z projektem zagospodarowania działki lub terenu budzi sporo wątpliwości w środowisku geodetów. W artykule omawiamy najbardziej problematyczne zagadnienia w tym zakresie.
1 stycznia weszła w życie nowelizacja ustawy prawo wodne. Jej głównym celem jest implementacja ośmiu unijnych dyrektyw, w szczególności Ramowej Dyrektywy Wodnej. W miejsce dotychczasowego Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej powołana została nowa instytucja - Państwowe Gospodarstwo Wodne - „Wody Polskie”. Zmieniły się także zasady wydawania pozwoleń wodnoprawnych. Dla geodetów szczególnie ważne są nowe rozwiązania dotyczące ustalania linii brzegowej i wymaganych uprawnień geodezyjnych w tym zakresie.
Wysoki poziom wody gruntowej może w znaczący sposób utrudnić, a nawet uniemożliwić prace budowlane. Konieczność dodatkowego zabezpieczenia fundamentów przekłada się także na podniesienie kosztów inwestycyjnych. Dlatego też przed rozpoczęciem prac, inwestorzy zatrudniają często geodetów zlecając im zbadanie gospodarki wodnej terenu. Podpowiadamy, jak szybko przeprowadzić ocenę stanu wód gruntowych na obszarze przyszłej budowy.
Główny Urząd Geodezji i Kartografii opublikował w grudniu 2017 r. „Katalog wytycznych w zakresie wyjaśnienia niektórych wątpliwości związanych ze stosowaniem przepisów prawa w dziedzinie geodezji i kartografii”. Choć katalog nie ma charakteru wiążącego, zawiera szereg wskazówek, które mogą okazać się bardzo przydatne w codziennej pracy geodety. Zawarto w nim m.in. instrukcje dotyczące k oordynacji usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, ponieważ kwestia ta budzi w praktyce wiele wątpliwości. Na podstawie wytycznyche Katalogu wyjaśniamy, jak powinna przebiegać procedura koordynacji projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
Często zdarza się, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wyklucza możliwość zabudowy na danym terenie. Istnieje jednak możliwość zmiany takich niekorzystne zapisów planu. Wyjaśniamy, jak przebiega skomplikowana procedura zaskarżenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W Polsce funkcjonuje obecnie około 5,1 tys. zarejestrowanych wspólnot gruntowych, które dysponują łącznie gruntami o powierzchni 107 tys. hektarów. Stanowią one relikt stosunków własnościowych powstałych w XIX w. na terenach byłych zaborów rosyjskiego i austriackiego w wyniku likwidacji pańszczyzny. Niestety ustalenie, które nieruchomości stanowią wspólnoty gruntowe bądź mienie gromadzkie oraz kto jest uprawniony do korzystania ze wspólnoty i jakie przysługują mu udziały w gruntach wspólnotowych wcale nie jest prostą sprawą. W bieżącym wydaniu miesięcznika wyjaśniamy czym są wspólnoty gruntowe oraz uczestnicy tychże wspólnot.
W przypadku, gdy w środowisku pracy geodety występują czynniki niebezpieczne lub szkodliwe dla zdrowia, pracodawca ma obowiązek nieodpłatnie dostarczyć geodecie środki ochrony indywidualnej, chroniące go przed zagrożeniami związanymi z wykonywaną przez niego pracą. Wyjaśniamy, jakie środki ochrony przysługują geodecie i jak może egzekwować od pracodawcy ich zapewnienie.
Stosunkowo nowym rozwiązaniem w dotyczącym dokumentacji geodezyjnej jest geodezyjna ewidencja sieci uzbrojenia terenu (GESUT) Ewidencja ta prowadzona jest na poziomie centralnym przez GUGiK, zaś w poszczególnych powiatach - przez starostów. Dane w nowej ewidencji są gromadzone dzięki tzw. naradom koordynacyjnym. Sprawdź, na jakich zasadach funkcjonuje GESUT.
Wykonywanie prac geodezyjnych i prac kartograficznych wymaga uprzedniego zgłoszenia do właściwego organu. Obowiązek ten ciąży na wykonawcy prac i powinien zostać dopełniony przed ich rozpoczęciem. W części 1 artykułu wyjaśniamy, jak przebiega procedura zgłaszania wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych z perspektywy wykonawcy. Przedstawiamy praktyczne wskazówki i rozwiązania dla zgłaszającego wykonywanie prac.
Wszelkie obostrzenia związane z wydawaniem decyzji o warunkach zabudowy mają na celu zagwarantowanie ładu przestrzennego. Przede wszystkim zgodnie z zasadą dobrego sąsiedztwa należy badać wpływ inwestycji na otoczenie w sensie urbanistycznym. W każdym indywidualnym przypadku należy widzieć obszar analizowany jako urbanistyczną całość. Stwierdzenie, czy planowana inwestycja spełnia wymogi "ładu przestrzennego", musi zatem zostać poprzedzone sporządzeniem analizy funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu, na którym inwestycja jest planowana.